Programma van 1 jan. tot 31 dec. 1923



Brochure

Bron: FelixArchief nr. 1968#480

Deze tekst werd automatisch gegenereerd op basis van gescande pagina’s met OCR-software. Door de diverse historische lettertypes gebeurde dat niet altijd foutloos.

Toon alleen de facsimile’s van dit programma


CINEMAWERELD

ORGAAN DER CINEMA’S VAN BELGIË

Aangesloten bij den „ Bond der Belgische Periodieke Drukpers ”

Cinema ZOOLOG i

Sïatiepïein, 21, Antwerpen - Telefoon 5259


ANVERS

LOUIS CAVENTS

Installations et Réparations d’Electricité

Maison Principale:

21, RUE LÉOPOLD

Succursales:

60, rue de l’Église 116, rue Nationale

Ateliers:

rue Guillaume Tell, 1

GROS

Devis gratuit sur demande

DÉTAIL

Spécialité: LUSTRERIE

FABRIQUE:

Rue Vinçotte,88 BORGERHOUT 1 - [Anvers] --

TELEPHONE 5842

HACKIN

, Karthuizersslraat, 9A - Brussel

Kortelings te'Antwerpen:

De laatste succesfilm met de beroemde Amerikaansche ster

Nokma Talmadge in «

Hare mooie blauwe oof/en lachte me toe

Grootsche Tooneelschikking |

fiais De hangel

Groenstraat, 69, Brussel

Kortelings te Antwerpen:

Een film van bijzondere groote waarde

De Kleine Martelares

D. W. Griffith. Met Lilian Gish

De Geestenverschijningen in den Film

Indien Dante nog van deze wereld zijn moest, zou hij aan de geesten, welke de stil’e kunst dikwijls op het doek terug in beeld roept, vele figuren kunnen ontlee-nen die hij in zijne Goddelijke Komedie zou kunnen te pas brengen.

Onmisbaar om het rijk van over ’t graf te kunnen voorspiegelen, is het weder voor den geest roepen van afgestorvenen. Dit bekomt men door den overdruk, waartoe men insgelijks zijn toeschim richt zich op en begint te bewegen.

He' doorschijnehd lichaam, dat de trekken van den doode trouw weergeeft is niets min of meer dan een handige overdruk van dezelfde artist die twee rollen vertolkt. Voegen wij er bij dat hij er niet kwaad om is want indien hij in het tegin van een tooneel ware «gedood» geweest, zou hij verder geen salaris meer ontvangen daar zijn rol dan ten einde

vlucb' neemt tot het weergeven van droomen, vizioenen, enz.

Voorbeeld:

Een mensch is gedood geworden.Daar ligt hij onbeweeglijk op den grond. Maar de dood is slechts een ijdel woord: de ziel maakt zich van haar omhulsel los en dwaalt nog eenigen tijd in de nabijheid der plaast rond waar zij, gedurende het leven, aan vastgekluisterd was. Hier is het dat het angstwekkend mysterie begint: de mensch ontdubbelt zich, zijne

was. Terwijl hij daarentegen, verrezen, voort gaat met « draaien », net alsof hij niet dood was.

Kent gij «De Spookkar» (La Charrette Fantôme)?

In dien film is er eene volmaakte verwezenlijking der cinematographische techniek: wij zullen niet spreken van het scenario dat onwaarschijnlijk is, zooals in alte tooneelen waarin een droom voorkom... maar de verschijningsbeelden zijn met eene uiterste zorg bestudeerd en


uitgcwerkt geworden. De Zweedsche artist Siöström is ongetwijfeld een wonderbaar kunstenaar, maar indien de film de geestdrift der menigte zóó heeft weten op te zweepen, is dit hoofdzakelijk te danken aan de photographische overdrukken der kar, welke door de steden, volle zee, enz., enz... trekt, overdrukken waaraan men sinds eenige jaren het publiek had ontwend.

Wat is nu eigenlijk'de overdruk? Het woord zelve geeft het antwoord. Welke photograaf-liefhebber heeft door onachtzaamheid eene plaat niet eens tweemaal bedrukt? In het geval dat ons bezig houdt is hei effekt gewild, maar aan zekere regelen onderworpen. Men moet slechts één dekor kunnen zien, of men nu met ten werkelijk of spookachtig persoon te doen heeft. Maar hoe er te geraken?

Eerstens draait men het tooneel, zonder eenig onwaarschijnlijk beeld op te nemen: geest, verschijning, vizioen.enz.

Vervolgens neemt men afzonderlijk, op zwarten achtergrond, en op dezelfde film, de persoon op die de geest zal moeten voorstellen. Deze zal immer een grijs of licht getint kostuum moeten dragen.

De ontduhheling. — Achter de persoon die zich moet ontdubbelen en ronddwalen in dezelfde omgeving waarin hij zich bevond op het oogenblik dat hij neerstortte, plaatst men een zwart scherm dat het dekor verbergt (de zwarte kleur slorpt het licht niet op). Men rolt de bobijn film wederom op en men neemt, op dezelfde negative band, de persoon terug op, die zich dan naar de eischen van het scenario zal kunnen bewegen.

Om dit alles tot een goed einde te kunnen brengen is de nauwe samenwerking tusschen operateur en regisseur eene hoofdvereischte.

In ons vorig nummer drukten we het scenario af van den film « De Schim des Doods » (Earthbound) waaruit eene geestesverschijning hier in beeld gebracht is. Deze band is eene der beste studies over spiritisme welke tot nu voor het doek zijn verwezenlijkt geworden. In de eindscene, wanneer Wyndham Standing ten hemel lijkt te varen, werd er een gelukt gebruik van het overdruk-procédé gemaakt. Een groot houten

vlak, met te midden eene opening, werd met zwart fluweelen draperijen omhangen Langzaam wandelde de artist er om heen terwijl de auto’s, waarop de opna-me-apparaten waren bevestigd, hem achterna volgden. Daarna werden de gewone tooneelen opgenomen en op de eigenlijke film kan men nu de doorschijnende geest van Wyndham Standing dwars dood de menigte zien wandelen.

In den film « Dr Jekyll and Mr Hyde » heeft men insgelijks tot dezelfde studio-truk zijne toevlucht genomen. Maar met dit verschil dat het voorgaande dat men in de vorige film de geest zich plotseling van den doode ziet losmaken, tewijl in deze laatste band die ontdubbe-ling geleidelijk geschiedt. Men ziet dokter Jekyll stilaan en zienderwijze veranderen in de afzichtelijke Mr Hyde. Tot dit rezultaat kwam men op de volgende wijze. Eerst nam men het beeld van den dokter op; aan het einde der opname van dit tooneel dat zal moeten ontdubbeld worden, veranderde men geleidelijk de afstand tusschen de lensopening en de dokter. Daarna rolde men de band terug op en met deze laatste lensafstand nam men het beeld van Mr Hyde op, stilaan de afstand tot de oorspronkelijke terugbrengende.

In « J’accuse » heeft Abel Gance insgelijks een machtig gebruik weten te maken in het aangrijpende tooneel waarin hij de duizenden en duizenden gesneuvelden uit hunne graven doet opstaan.

Op gebied van overdruk is het laatste woord nog niet gezegd, en groote verbeteringen, om niet van uitvindingen te spreken, staan ons hier nog te wachten. Maar de hoogste technische kunst der cinématographie alléén zal het mogelijk maken dat geesten van afgestorvenen op de vereischte waardige wijze zullen verschijnen, want dergelijke tooneelen zijn immer té eerbiedwaardig, daar zij het opperste menschelijk treurspel nog eens doen herleven. Nemo.

Trilbeelden

« CINEMAWEJRELD »

Ojjü-

pen

ECT' sO

CU TP

J00

O -T3

Ü-i fi

CU CU

mu, -a r-5 H;fi eu LU

o 'erg «-P o Lü

Ch (h

ft- C fi

ufi

Os -B

CQ fi

Os 33


« CINEMAWERELD »

Hoe ik aan Cinema ben gaan doen

door

MAE MURRAY

« Toen ik nog kind was hield ik reeds dol graag veel van dansen. Op vijfjarigen ouderdom verhuisde ik met mijne ouders naar New-York en ik herinner mij nog zeer goed dat we in eene armzalige achterbuurt woonden.

» Ik vond er echter wel mijn genoegen (daar ik toen misschien niet beter wist) want iederen dag kwam er een draaior-gelman zijne deuntjes voor een paar centen ten gehoore brengen en dit was voor mij eene gelegenheid om op de toonen dier draaiorgel eens rond te springen. Ongelukkiglijk deed ik dit immer op mijne kousen, waarvan het gevolg mij bij moeder nogal wat last veroorzaakte.

» Toen ik tien jaar was maakte ik kennis met een goed bekende New-York-sch actrice die spoedig mijne vriendin werd Deze kwam er toe mijne moeder over te halen hare toestemming te geven om aan de zijde mijner vriendin in hare music-hall op te treden.

» Al spoedig werd ik komte in een bekende music-hall van Broadway alwaar ik mij met gansche krachten aan mijne lievelingskunst, de dans, wijdde.

» In 1907 werd ik aan de « Ziegfeld Follies » verbonden. Sindsdien trad ik

in bijna al de tooneelen van New-York op.

» In 1915 kwam ik terug naar de « Ziegfeld Follies » om er de hoofdrol in hun revue te kreëeren. Deze rol was half tooneel, half cinema. Men zag mij eerst op het doek op verschillende punten van New-York om mij eindelijk de Music Hall te zien binnentreden, en terwijl het doek werd opgetrokken bevond ik mij in dezelfde kleedij op het tooneel waarin men mij zooeven op het doek zag.

» verschillende bestuurders van film( maatschappijen waren in de zaal aanwe-' zig Men moet gelooven dat ik photoge-niek bleek te zijn want ’s anderendaags ontving ik verscheidene aanbiedingen.

» Eenige maanden later was het seizoen ten einde en vertrok ik naar Los Angeles met eene goede verbintenis van de Paramount-Artcraft. »

Cinemanieuwsjes

Priscilla Dean als fyoolmijnw erlöster. — Deze flinke filmstar welke reeds zoovele glansrollen op haar actief heeft,

« draait » op het oogenblik een nieuwen band: « That Lass o’ Lowrie’s » naar de novelle van Frances Hodgson Burnett. Daarin vertolkt zij een koolmijnmeisje uit Lancashire (Engeland).

Eene andere zie\e. — Montague Love, die groote naam gemaakt heeft met:

« What's Wrong with the Women » lijdt zeer ernstig aan influenza.

Het Casino van Monte-Carlo. — Weinige menschen in vergelijking met het aantal verspreid over den aardbol, hebben de gelegenheid gehad de speelzalen te zien in Monte-Carlo. Welnu, in een komende Cosmopolitanfilm zal men dit te zien krijgen. Deze Company zond een groot gezelschap artisten naar ginder om tooneelen te draaien voor: « The Enemies of Women » (De Vijanden der Vrouwen), naar de novelle van Vicente B'lasco Ibanez. De hoofdrollen zijn in handen van Alma Rubens en Lionel Barrymore. De schrijver zelf, Ibanez, heeft van de overheden van Monaco toelating verkregen om de zalen van het Casino te filmen: sinds zeven jaar is dit niet meer gebeurd.

« CINEMAWERELD »

De Afgod van het Noorden

(IDOLES

Voorsteller.... Adolph Zukor

Novelle van.... J. Clarkson Miller Scenario van.... Frank Beresford Filmregie van. ... R. William Neill

Colette Brissac. . . . Dorothy Dalton

Jerome Brissac door de politie achtervolgt was zich in een hutje in het woud, met zijne vrouw en dochter Colette gaan 1 verschuilen. Zijne vrouw gestorven zijnde, verlaat Brissac dit hoekje van Alaska om zich naar Totem City te begeven, ten einde er zich gevangen te geven en zijne dochter de gewenschte opvoeding te verschaffen. Aldaar gekomen sterft hij van vermoeienis en Colette ziet zich gedwongen als danseres in een bar Totem City aan te geven.,

OF NORTH)

Om zich over Colette te wreken, besloten de mannen haar aan Martin Bates te huwen wat in die streken slechts kwestie van een paar oogenblikken is.

Colette’s woede was vreeselijk, maar stilaan werd zij door het lot van haar metgezel getroffen. Eenigen tijd later ontdekte Bates een rijke goudader en het nieuws te New-York bekend, doet Gloria Waldron besluiten, Foison te lossen, en terug naar Bates te komen, dien zij niet gehuwd dacht.

Zekeren dag komt Gloria dus te Totem City aan, op de hielen van Foison gevolgd.

Colette echter weet alles zoo te schikken dat Gloria den terugweg naar New-York neemt, vernederd en beschaamd, hetgene Foison tegen Bates over Colette doet zeggen: « Ik begrijp dat gij van

Ten hoogste verwaand, weigert zij hare gunsten aan een der mannen te ver-leenen, en deze woedend, besluit haar een les te geven.

Zekeren dag strandt er te Totem City een echt menschelijk wrak. Dit mensch was vroeger met eene zekere Gloria Waldron verloofd die hem verliet om een rijke goudzoeker, Foison, te huwen. Al-zoo werd de man, Martin Bates, een doolaard.

haar houdt. Zelden ontmoet men eene vrouw die op dergelijke wijze voor een man zou handelen. »

En eenige dagen later verlaten Martin Bates en Colette Totem City, waar voor hen slechts pijnlijke herinneringen leefden, en vertrokken naar streken waar niemand hun droevig verleden zou kennen.

PARAMOUNT, Nieuwstr., 48. Brussel


« CINEMA WERELD»

ONS PHOTO-HOEKJE

Cesar ontving gratis eene photo van William S. Hart.

F. Portabella ontving de photo van Elsie Janis, Geraldine Farrar (2), Larrÿ Semon (Zigoto) en Andrée Brabant.

D;idi’s vriend komt insgelijks eene mooie photo van William S. Hart te ontvangen.

D.O.5. ontving eene photo van Bryant Washburn.

Eva Novak ontving gratis de photo van: Sandra Milowanoff (2 photo’s) na 3 dagen; Jean Angelo (2 photo’s) na 11 dagen; Fernand Herrmann (2 photo’s) na 14 dagen; Mlle Madys (2 photo’s) na 10-dagen; Ginette Maddie (2 photo’s na 14 dagen; Blanche Montel (2 photo s) na 30 dagen; Lya de Putti (2 photo’s) na 60 dagen; Miriam Battista (2 photo’s) na 60 dagen; Armand Tal-lier (2 photo’s) na 3 dagen; Andrée Brabant (2 photo’s) na 7 dagen; Greyjane (1 photo) na 7 dagen; Constance Tal-madge ( 1 photo) na 60 dagen: Peggy« Jean ( 1 photo) na 45 dagen; Thomas Meighan ( 1 photo) na 60 dagen; Liane Haid (I photo) na 60 dagen; Priscilla Dean ( 1 photo) na 50 dagen; Gina Rel-ly (i photo) tegen opzending van fr. 2.85.

R. Antwerp F. C. ontving gratis de photo’s van: Douglas Fairbanks na

3 maanden; Georges Biscot na 7 dagen met de beste gelukwenschen voor het nieuwe jaar; Andrée Brabant na 10 dagen; Sandra Milowanoff na 6 dagen; Max Linder na 6 dagen; Blanche Montel na 4 dagen; Marion Davies na 32 dagen.

Maë en Gloria ontvingen gratis de photo van Charles Ray na 3 maanden en 25 dagen; Rudolph Valentino werd op 21 Oktober 1922 om zijne photo gevraagd; ontvangen op 26 December 1922 een kaartje dat het hem onmogelijk was en nu op 11 April 1923 ontvingen zij toch eene mooie photo.

Lekkerbek ontving gratis Henny Por-ten's photo na 6 dagen in antwoord op eenen Vlaamschen brief; van Norma Talmadge, gratis na 1 maand en 25 dagen (formaat 20x25),van Sessue Hayakn-wa gratis na 3 maanden en 19 dagen (formaat 12 x 18).

Cinemanieuwsjes

Naar het tooneel. — Met spijt zal vernomen worden dat de bekende Para-mountstar Thomas Meighan terug naar het tooneel gaat. Zijn laatste film:

« Back Home and Broke » had zulk een succes dat de schrijver George Ade hem gaat bewerken in een tooneelstuk.Waarschijnlijk zal Tom daardoor terug aan het tooneel gaan en blijven; hopen wij niet voor lang.

Reis rond de Wereld. — Wij vernemen uit Californië dat Douglas Fairbanks en Mary Pickford in onderhande-ling zijn met de eigenaar van een kleinen s oceaanstoomer ten einde met dit schip -eene reis rond de wereld te maken. Verscheidene hunner filmvrienden worden uitgenoodigd mede de reis te doen waaronder Charlie Chaplin en Pola Negri.

Nigel Barrie behoort tot eene zeer eerbiedwaardige New-Yorker familie; zijn ware naam is Nigel Cholmondley Jones. Vóór hij aan de film ging was hij een beroepsdanser.

Charlie Chaplin heeft een slachtoffer gemaakt. Een jong meisje van 15 jaar, Marina Vega, heeft op dendr empel van het door Charlie Chaplin bewoonde huis gezelfmoord. Meermaals had zij zich aangemeld om Charlie te kunnen spreken, ten einde hem hare hand aan te bieden. Ieder maal afgewezen, eindigde zij met gift in te nemen en zij is komen sterven aan de deur van hem die zij lief had.

Het filmen eener overstrooming. — * De Fox Filmmattschappij heeft weer eens een prachtfilm voortgebracht, genaamd: « The Town That God Forgot » (De Stad welke God vergat). Het tooneel had plaats in den omtrek van New-Jersey (New-York) in eene vallei waar voor de gelegenheid 52 huizen waren op-gebc uwd. Een dam was gebouwd welke eene onmetelijke massa water tegenhield. Drie maanden had men noodig gehad om dit stadje te bouwen en het wer3 vernietigd door eene enkele ontploffing welke de dam liet springen. Voor dit tooneel wachtte men een echte storm af welke kwam opzetten in de maand Augustus van verleden jaar. Vierentwintig toestellen waren geplaatsts om de vernietiging door het water van al deze huizen op te nemen.

« CINEMA WERELD »

6de Cinema-Wedstrijd

UITSLAG

• 1° Welk zijn de namen der twee filmsterren waarvan de hier onderstaande photo de afbeelding geeft?

Man: Milton Sills.

Vrouw: Gloria Swanson.

2° Uit welke film komt dit tooneel?

« Flet Opperste Uur ».

Zooals het te voorzien was, is onze prijskamp wederom een reuzensucces geweest. Er gewerden ons 5,482 inzendingen; het aantal juiste bedroeg 979.

Wij hebben dan natuurlijk onze toevlucht’ tot het lot moeten nemen dat de hieronder volgende uitslagen gaf.

Ten einde nog meer gelukkige winnaars in de gelegenheid te stellen een prijs zien te beurt vallen, hebben we ons de opoffering getroost het aantal tot

VIJF EN DERTIG PRIJZEN

te verhoogen en we hopen dat dit gebaar door onze menigvuldige lezers zal gewaardeerd worden.

VERDEELING DER PRIJZEN EEN PRACHTALBUM

met photo's in sep a-tinl uit f tuen en v*n ƒ lm« ter ren

1. De Keersmaeker, Leopold, 8, Drie Koringenstraat, Berchem.

2. Jonsen, Mathilda, 45, Brouwers-vlie* Antwerpen.

3. Vermeulen, Amalia, 70, Kerkstraat, Antwerpen.

4. De Neeff, Frans, 2, Conscience-straat, Mechelen.

5. Willems, Joseph, 83, Dorpplaats, Hoboken.

6. Steffens, Ed., 51, Steelstraat, Mechelen.

7. Prues, Julia, 128, Lange Beelde-kensstraat, Antwerpen.

8. Gerlache, G., 46, Ransfortstraat, Brussel.

9. Verschueren, Louis, 30, Vlasmarkt, Dendermonde.

10. Roels, Julienne, Sanatorium, 2e P. Weslmalle.

11. Adam, Elsa, 35, Te Boulaerlei, Borgerhout.

12. Peeters, Gustaaf, 61, Kiliaenstraat, Duffel.

13. Houthuys, Irma, 93, Provinciale Steenweg, Hemixem.

14. Hernalsteen, Charles, 37, IJzer-han l, Beveren-Waes.

15 Allyn, Jerome, 64, Heistraat, Wil-rijck

16. Lecomte, Albert, 3, Korte Van Bloeistraat, Antwerpen.

17. Cauwenberg, Gustaaf, 3, Frank-rijklei, 'Antwerpen.

18. Smidt, Adolf, Openbare Reinig-heidsdienst Noordlokaal, 149, Visé-straat. Antwerpen.

19. Van Carpels, C., 24, Capuciener-senstraat, Antwerpen.

20. Aerts. Cl., 88, Deurnestraat, Mortsel.

E'ne redis van viif photo’s van flmartisten

1. Van Loo, Marguerite, 11, Augustij-nerstaat, Antwerpen.

2. Moreels, Alois, 68, Heidestraat, Hoboken.

3. Verckist, John, 85, Handelstraat, Antwerpen.

4. Logist, Armand, 78, Lange Schip-straal, Mechelen.

5. Heijligen, Anna, 87, Kortrijkstraat, Borgerhout.

6. De Groof, Virginie, 241, Abdijstraat, Antwerpen-Kiel.

7. Stevenger, Sylvina, 60, Dassastraat, Deurne-Zuid.

8. Van den Bemt, A., 103, Heistraat, Wihijck.

9. Elegheer, Annette, 675, Herenthal-sche steenweg, Deurne-Zuid.

10. Simons, Martha, 12, Diepestraat, Antwerpen.

Eene reeks van drij photo’s van filmrtisten

1. Delarue, Hubertine, 17, Botermarkt, Mechelen.

2. Van Doeselaer, Edward, 91, Lange Van Bloerstraat, Antwerpen.

3. Gene, Jeanne, 59, Kerkstraat, Antwerpen.

4 Van Berghen, Rosa, 26, Jos. Storm-straat. Hoboken.

5. Manssens, A., 26, Reuzenstraat, Borgerhout. .

De prijswinnaars, de stad en naaste omgeving bewonende, zijn vriendelijk verzocht de hun toegekende prijs op ons bureel, 16, Korte Gasthuisstraat, te komen afhalen. Hiertoe dienen zij van hun eenzelvigheidsbewijs voorzien te zijn.

Aan de overige winners zullen de prijzen per post toegezonden worden; vriendelijk verzoek ons de goede ontvangst ervan te willen berichten.


NERON

GROOT ROMEINSGH DRAMA

ROLVERDEELING:

Néron .... Jaecrues Gretillat.

Poppée....Paulette Duval.

Horatius .... Alexander Salvini.

Marcia .... Violette Mersereau.

Tullius .... Nerion Bernardini.

Actée .... Edy Darclea.

FOX FILM

Wolvengrachtstraat, 35, BRUSSEL

Néron is op het toppunt zijner macht. Monster van hoogmoed en hoovaardig dwingeland, door vele gevreesd, gekoesterd, veracht en gehaat, regeert hij over de Eeuwige Stad. Zijn paleis is een tempel van ontucht en Neron is vatbaar voor alle daden die zijne driften kunnen voldoen.

Tullius, zijn favori, hitst zijne verbeelding aan op alle mogelijke wijzen. Om zijne gunst te behouden is deze slaaf tot alle vuige werken vatbaar.

Neron wordt aanbeden door Actée, eene gewezen slavin. Doch is vervallen tot nederige Keizerin. Tot hiertoe speelt zij aan het Hof een zeer afgetrokken rol.

Te Rome is eene andere vrouw die van Neron droomt: ’t is de ijverzuchtige, de trotsche Poppée. vrouw van Othon. De wet bestaat te Rome dat iedere vrouw die zich ’s nachts op straat waagt, opgeëischt mag worden als prooi voor den Almachtige Meester. Poppée verstaat zich met de slaai Tullius, om zich zekeren nacht ook te laten schaken door de soldaten van den Keizer, om alzoo in het Paleis te kunnen geraken.

Poppée wordt aldus in aanraking gesteld met Neron en weldra is hare macht overheerschend.

Een der meest vermaarde romeinsche generaals, Galba, gelast een zijner ondergeschikten, Horatius genaamd, zich meester te maken van de dochter van den overwonnen koning Vannian en haar als gijzelaarster naar Rome te voeren.

Horatius begeeft zich op weg om zich van zijne

taak te kwijten.

Doch de jonge prinses maakt op hem zulken diepen indruk dat hij haar bemind.

Aan zijn generaal biecht hij zijn gevoelen op, doch deze, vol schrik voor de woede van Neron, brengt hem van dit gevoelen af.

Intusschentijd is Poppée eene oprechte Keizerin geworden: alles Duigt voor haar en zij schijnt de macht te hebben over alles en over iedereen te heerschen.

Horatius is ten oorlog geroepen haar het land van Vannian, dat zich in oproer gesteld heeft, en h'.j komt terug als overwinnaar. Poppée voelt zich aangegrepen van eene hevige liefde voor deze jonge overwinnaar.

In den loop van een feest ter zijner eere gegeven, mag Horatius iets vragen als voldoening zijns innigsten wensch. Neron zal zijn wensch voldoen.

Ondanks de liefde-aanbieding van Poppée, vraagt Horatius, als gunst, van de jonge prinses Marcia te mogen huwen. Neron vindt dit te weinig, doch hij zal aan het verzoek alle voldoening geven.

Edoch, met dien wensch heeft Horatius op zich de hevige haat getrokken van Poppée, de Keizerin.

Tullius, die eveneens de haat over zich heeft gekregen van Poppée, tracht deze in den geest van Neron te vervangen door eene andere schoonheid: hij kiest daarvoor de schoone prinses Marcia. Den dag zelve dat deze aan Horatius moest geschonken worden brengt Tullius haar bij Neron.

De tweestrijd tusschen de machtige Keizer, despoot en gevreesd door allen, en Horatius breekt uit. Maar de eerste heeft zijn woord gegeven. En toch verbreekt hij het en geeft geen gevolg aan zijne belofte.

Een onweder breekt los en Horatius komt er toe van zich in de vlucht te redden met haar die hij bemind.

Neron, woedend, droomt van eene ontzaggelijke verslinding en verdelging.

Horatius kan de liefde niet winnen van Marcia daar deze Christene geworden is en zij niet zal toehooren dan aan iemand van haar godsdienst.

Tullius zet Neron aan gansch Rome in brand te steken en... deze stad brandt gansch af. Middelerwijl begint de woede van het volk meer veld te winnen en deze wordt opgewekt dat het zich moet wreken op de Christenen, die oorzaak van al het kwaad zijn. Poppée heeft besloten Marcia te doen sterven, ten einde zich op Horatius te wreken.

Marcia wordt ten dien einde in het strijdperk met wilde dieren gezet alleenlijk van een slaaf vergezeld. Horatius wil tusschenkomen.

Eensklaps wordt de' plaats des Keizers overmeesterd door de woedende soldaten en het razende volk, en hij sterft na op laffelijke wijze zich te hebben willen redden.

Voor Marcia en Horatius breken dan verdere dagen van geluk aan.


« CINEMAWERELD »

HET VIEREN VAN HET PAASCHFEEST

Ten huize van Eleazar.

Men viert er het Paaschfeest; Leopold werpt het paaschbrood, zonder gist, hetwelk men hem gegeven had, volgens de regelen van den joodschen godsdienst, onder de tafel. Rachel heeft dit opgemerkt. Doch ziehier dat men, in naam des keizers, op de deur klopt. Allen vertrekken langs eene geheime deur, behalve Leopold, die zich met schrik verschuilt daar hij zijne verloofde zag binnenkomen, dewelke een halssnoer komt koopen bij den jood om het haar toekomende echtgenoot ten geschenke te geven. Eleazar laat haar een prachtstuk zien. De prinses vertrokken zijnde, komt Leopold Rachel terughalen. Van hem verneemt zij dat hij kristen is. Maar de hartstocht heeft de ovenhand en beiden willen gaan vluchten toen opeens Eleazar hun den weg verspert.

Toen hij vernam dat de verleider zij-

De Jodin

Prachtige geschiedkundige samenstelling van het beroemd opera in 5 akten van Eugène Scribe

Super-productie van de « Milano-Film »

1ste AKT DE STOET

De handeling grijpt plaats begin der XVe eeuw. De stad Constance is in vollen feestdos, ter gelegenheid van de aankomst van keizer Sigismond. De prins Leopold, zijn neef, is verliefd op Rachel, de dochter van den jood Eleazar, en bevindt zich tusschen het volk onder eene vermomming, met het inzicht, zij die hij bemint, weer te zien. Rachel en haar vader, die zich in het portaal der kerk verscholen hebben, om den stoet voorbij te zien trekken, worden welhaast herkend en zijn op het punt van vermoord te worden, wanneer prins Leopold hun het leven redt.

Dienzelfden nacht moet Eleazar in zijn huis zijn Paaschfeest vieren en daar moeten prins Leopold en de dochter el kander weerzien zonder dat Rachel iets weet nopens den rang en den godsdienst van haar geliefde.

« CINEMAWERELD»

ner dochter een kristen is wil hij hem dooden. Maar Rachel bidt hem haar Leopold als echtgenoot te geven en de vader stemt er mede in. Leopold die dit huwelijk niet aannemen kan vlucht, achtervolgt door de vermaledijding van de achterblijvenden.

DE AANKLACHT

De hovingen van het paleis. Feesten ter eere van prins Leopold, de overwinnaar der Hussiten.

Rachel en haar vader komen binnen drager van het kostelijk halssnoer voor prins Leopold bestemd. Rachel herkent Leopold en zij klaagt hem aan als kristen die betrekkingen gehad heeft met eene jodin, feit dat met de dood kan bestraft worden.

Zij is ook schuldig en verdient die straf insgelijks

HET VONNIS

Rachel en Leopold worden door den Hoogen Raad geoordeeld.

Leopold’s vrouw komt Rachel smee-ken te willen verklaren dat zij gelogen heeft. Rachel laat zich vermurwen. Ten andere belooft de kardinaal Brogni de redding aan Rachel en haar vader in geval zij hun godsdienst willen afzweren. Eleazar weigert.

Dan vertelt Eleazar dat, toen vroeger Ladislas, koning van Napels, zich van Rome meester maakte, Brogni, toen magistraat van die stad, alle zijne nabestaanden zag vermoorden. Hij dacht het ten minste. Maar Eleazar, om hem te pijnigen, zegt hem dat zijne dochter door een jood gered werd en dat zij nog leeft. Meer wil hij niet zeeggen.

DE PIJN1GINC

Rachel en haar vader zijn veroordeeld om te sterven in kokende olie. Leopold zal verbannen worden.

Door spijt gekweld vraagt Eleazar aan Rachel of zij kristin zou willen worden en schitteren op den eersten rang. Hij heeft daarom maar een woord te zeggen. Zonder hem te antwoorden, werpt zij zich rond zijn hals en samen gaan zij naar de plaats der pijniging.

Alsdan dat de beul zich van haar meester maakt en haar in den ketel werpt met kokende olie zegt Eleazar tot Brognie:

«Uwe dochter was levend en... daar is zij. »

ROYAL FILM

Nieuwe Brugstraat, 22, Brussel


« CINEMAWERELD »

Hoe deze film gedraaid werd

In tegenstelling met al de vroegere groote spektakelfilmen, zooals « Salome », « De Koningin der Cesars », « De Koningin van Saba » die allen in Califor-nië zijn gedraaid geworden, besloot de Fox Film « Neron » in Italië zelf te gaan verwezenli j ken.

Acht maanden vóór dat de filmregisseur J. Gordon-Edwards naar Italië inscheepte, waren twee leden van den op-zoekingsdienst der Fox naar Rome gezonden om al de kwesties aangaande de schermen en de tijdkostumes diep in te studeeren.

In den herfst van 1922 kwam J. Gordon-Edwards te Rome aan en richtte zich in het in de omgeving gelegen Nova-Studio in, door de Fox Film afgehuurd, om de binnentooneelen van « Neron » te draaien.

Het draaien duurde bijna tien maanden. Het scenario, door de kronijken van Dion Cassius en van Sentone ingegeven, was door Charles Sarver en Virginia Tracy bewerkt geworden.

In de omgeving van het studio bouwde men het beruchte Gulden Huis, het paleis van Neron, alsmede de voorgevels der Romeinsche huizen op, die later door den brand zouden moeten vernield worden

De openlucht-tooneelen werden te Tivoli in de villa Este gedraaid; in de Italiaansche Alpen; en van uit een vliegtuig de uitbarstingtooneelen van den Vesuvius.

De Fox Film verkreeg geene toelating om de tooneelen van het Circus Maximus in het echte Coliseum te Rome te draaien. Zij huurde dus het stedelijk stadium af en veranderde het zoo goed mogelijk. Hier had men eene groote menschenmassa noodig die aan de cir-kusspelers, aan de wagenkoersen, aan het slachtofferen der kristenen moest tegenwoordig zijn.

Daar het aantal te Rome beschikbare figuranten veel te klein was, zond men, gedurende twee dagen, twee vliegtuigen over de stad, om op roepen tot de bevolking uit te strooien. Op deze strooibiljetten was het beloofde salaris alsmede het

schouwspel dat men zou bijwonen, aangeduid.

Op deze wijze bekwâm men 65,000 menschen. Men betaalde ze drie franken per vertooning. De groepenhoofden, beroepsfiguranten, ontvingen 10 franken. Onnoodig te zeggen dat vanaf zonsop-tot zonsondergang, de weg die van Rome naar het Studio voerde, zwart van volk zag, zonder de nieuwsgierigen, toeristen in auto, enz. mee te tellen. Drie honderd vijftig man hadden als taak die gansche massa van water te voorzien, daar de hitte op de uren dat men draaide, verschrikkelijk was. De Italiaansche regee-ring had eene afdeeling ruiterij gezonder om de orde te handhaven, wat op zekere oogenblikken hoogst noodig was.

De groote tooneelen werden door een dozijn operateurs tegelijkertijd opgenomen. De Brand van Rome, die het laatst werd gedraaid, vereischte eene reusachtige figuratie en werd door niet min dan 26 apparaten tegelijkertijd opgenomen. Meer dan 60,000 meter film werden er benuttigd, en de eigenlijke film meet er maar 3,000 meter.

In «Neron» bijzonderlijk, werden buitengewoon goed gelukte wolkenzichten opgenomen. In tegenstelling met andere banden waarin men tot de overdruk zijn toevlucht diende te nemen, bezigde men hier eene nieuwe uitvinding, een nieuwe soort film van uiterste gevoeligheid.

De tooneelen met de leeuwen vergden natuurlijk een groote en gevaarvolle( arbeid. De eerste dieren die men had af-gehuurd, waren die welke men reeds in Theodora gebezigd had. Men kon er niets mede uitrichten, zij waren veel te tam daar zij de gewoonte hadden van draaien. Men zond dus een afgevaardigde naar Hamburg die er zich met de bekende firma Hagenbeek verstond, en dertig minder « beschaafde » leeuwen werden er afgehuurd om er de gevergde tooneelen van «Neron» mede te draaien.

Nemo.

« CINEMAWERELD »

— Brievenbus —

Korelbloem. — 1° Mimeeren is door gelaatsuitdrukkingen zijne innerlijke gevoelens weergeven.

2° Mooi moet men immer niet zijn, aocn wel photogeniek.

Drifkopje. — 1° Miriam Cboper en Gladys Cooper zijn geene familie.

2° Aimé öimon-Girard zendt zijne photo, en denken niet dat hij op taalfouten zal letten.

3° Olive Thomas is aan vergiftiging gestorven.

V. Gijsegliem. — 1° Hennv Porten, adres: 76, Parkstrasse, Berlin-Dahlem (Duitschland).

2° William S. Hart, aures: Bates & Ltfiesstreet, Hollywood (Cal.) U. S. A.

3° Bebe Daniels, adres: Realart Studios, Occidental Boulevard, Los Angeles (Cal.) U. S. A.

R. A. J. C. S. — 1° Maë Murray, adres: 1 West, 67th. Street, New-York (U. S. A.)

2° Priscilla Dean, adres: Universal Studios, Universal City (Cal.) U. S. A.

3° Gladys Walton, adres, 406, South Western Avenue, Los Angeles (Cal.) U. S. A.

N.-B. — Voorloopig 7'in de photos der Para meunt-artisten alleen verkrijgbaar.

Marthe. — Maurice Costello, adres: c/o 6411 Hollywood Boulvard, Los Ange les (Cal.) U. S. A.

Margot. — 1° Alla Nazinova is geboren op 22

Mei bJi9; heeft zwart haar en violetkleurige oogen; zij meet 1 m. 60.

2,J Gloria Swanson is geboren in 1899; heeft roodbruin haar en blauwe oogen; meet 1 m. 58 en weegt 55 kgr.

William Fox. —- 1° Miss Betty Balfour, voor naamste filmen: o Squibs » en «-Squibs wins the Calcutta Sweep ».

2° Harry Houdini, adres: c/o 6411 Hollywood Boulvard, Los Angeles (Cal.) U. S. A.

3° Madlaine Traverse, adres: Hollywood Hotel. Los Angeles (Cal.) U. S. A.

Serjeant Juan. — 1° Pauline Starke is geboren op 10 Januari 1900; heeft bruin haar en donkergrijze oogen; meet lm. 60; adres: Select Pictures, 729, Seventh Avenue, New-York City (U. S. A.)

2° Pauline Curley is rond de 25 jaar oud; heeft blond haar en lichtbruine oogen; meet 1 m. 60; adres: 806 Waterloo Street, Los Angeles (Cal.) U. S. A.

Bottiers. — Dorothy Dalton, adrps: Paramount Studios, 6284, Selma Avenue, Hollywood (Cal.) U. S. A.

Doulgas. — 1° Die albums zijn niet te koop.

2° De photos der Paramount, postkaartformaat, worden franco thuisbezorgd aan fr. 0.75 per photo;

Sined Snamerot, — 1° De rol van de(n) zoon die zieh in de plaats zijns vaders liet gevangennemen in den film « Maman » werd vertolkt door Johnnie Walker.

2° Dezelfde, alleen verschil in papier.

3« Voorloopig kunnen we u aan die photo’s nog niet helpen.

N.-B. — Uw eigen naam omgedraaid m’n Deste?

Michel Smolders. — 1° «Het Geheim der fiele Kamer » is een band naar de roman van Gaston Leroux en op de film gebracht door Emile Ctian-tard; gedraaid in 191S voor de Realart; voornaamste vertolkster was Ethel Grey Terry, in den rol van Mathilde; in Europa uitgegeven door de Ciné-

matographes Harry, 158ter, rue du Temple (3e), Paris.

L. Vermeulen. — 1° Marie Walcamp, adres: c/o Universal Studios, Universal City (Cal.) U. S, A.; gehuwd met Harlan Tucker.

2c Die artist was Henry Walthall.

Tijbaert de Kater. — 1° Fritz Leiber, adres: c/o Fox Film, Western Avenue,- 1401, Los Angeles (Cal.) U. S. A.

2° Herbert Heyes adres: c/o 6411, Hollywood Boulvard, Los Angeles (Cal.) U. S. A.

3° Marie Mosquini, adres: c/o Pathe Exchange, 35 West, 45th. Street,'New-York (U. S. A.)

N.-B — Een goede raad die men u gaf en u zult ondervinden dat u aan het rechte adres zijt.

Sigarenmaker. — 1° Dergelijke prijskamp is ter studie, maar eischt eene zeer grondige voorbereidende studie; komt denkelijk klaar tegen het volgend winterseizoen.

2° Die zijn nergens te huren; wèl kunt u een operateur ergens, mits betaling natuurlijk, eene opname laten nemen.

3° Indien het zoover is, zullen wij u wel eene aanbeveling voor onze vrienden aldaar bezorgen.

N.-B. — Dit is de schuld van de verhurings-maatschappij welke in dien film zoo jammerlijk met de schaar gezeten heeft.

Cesar. — 1“ Bessie Love, adres: c/o Willis & Inglis, Wright & Callender Building, Los Angeles (Cal.) U. S. A.

2° Uw schrijven nog eens herinneren; richt het ditmaal persoonlijk aan den Heer de Kempeneer, algemeen bestuurder.

Nieuwsgierige. — 1° Claude Mérelle, adres: 106, rue de la Tour, Paris.

2° Charles Vanel, adres: 28, Boulevard Pasteur, Paris.

3° Donatien, adres: 75, Avenue Niel, Paris.

Portabelia. — 1° Vivian Rich, adres: c/o 6411, Hollywood Borlvard, Los Angeles (Cal.) U. S. A.

2° Hope Hampton,'adres: c/o Room 53, The Fleetway House, Farringdon Street, London E. C. 4.

3° Die artiste draaide slechts bij gelegenheid.

Eva Novak. — IP Donatien is een Franscb film-artist, tevens filmregisseur; zie adres antwoord aan « Nieuwsgierige ».

2° In welke film hebt u die artiste gezien?

3° Myrga, André Nox, Greta Hegesa, Conrad Veidt, Régine Dumien en Asta Nieben zenden hunne photo; volg verder regelmatig «Ons Photo-Hoekje ».

Djidji. — 1° Zeker, die Tom Mix-film werd door Fox-Film uitgegeven.

2° Denkelijk is die artist Ameleto Novelli.

3° William Dpsmond i= gehn-pn in 1890; adres: Athletic Club, Los Angelos (Cal.) U. S. A.

Regisseur. — 1° Catherine Craig, adres: c/o Willis & Inglis, Wright & Callender Building, Los Angeles (Cal.) U. S. A.

2° Dick Hatton, zelfde adres als voorgaande.

3° Lya Mara, adres: 12. Bismarckstrasse, C'har-lottenburg-Berlin (Duitschland).


14

« CIN EM A WERELD »

D. 0. S. — 1° Die artist is Nigel Barrie, adres: 7131, Sunset Boulvard, Hollywood (Cal.) U. S. A.

2“ Erie Von Stroheim, adres: Goldwyn Studio’s, Culver City (Cal.) U. S. A.

3° Richard Barthelmess, adres: Athletic Club, Los Angeles (Cal.) U. S. A.

Cine Club Mary Pickford. — 1» Mary Carr, adres: Fox-Film, 1401, Western Avenue, Los Angeles (Cal.) U. S. A.

2C Johnnie, Walker, zelfde adres als Mary Carr.

V. Dceselaer. — 1° Ja.

2C In « De Harten der Wereld » speelden o. a. mede: Lilian Gish en Robert Harron.

2° « Voer Hp Mensch1 eid » werd vertolkt door: Doroithy Philips en William Stowell.

Boontje. — iv Die artist was horreet Stanhope; hem in de Engelsche taal te schrijven.

2° U kunt zelf die photo aan een filmartiste vragen; als reden geeft ge b.v. op, dat ge een groot bewonderaar van hun prachtig spel zijn; op de briefomslag alleen een postzegel van fr. 0.50.

Antwerp Beerschot. — 1° Luciano Albertini is de Farnsche taal een weinig machtig, eveneens de Duitsche en zal bijgevolg een duidelijk in de Vlaamschë taal geschreven brief wel begrijpen.

2° Zonderling daar die artisten eewoonlijk hunne photo zenden (Zie « Ons Photo-Hoekje » ); voor wat Wallace Reid echtgenoote betreft, dit is echter twijfelachtig.

3° Zelfde antwoord als voor n° 2; reeds meer dan een lezer ontving Betty Balfour’s photo; haar uw schrijven nog eens herinneren.

N.-B. — Gelieve ons op de hoogte te houden der nog te ontvangen photo’s.

Pruimenmondje. — De rol van Silvette in « De Keizer der Armen » werd vertolkt door G'ina Relly, adres: 53, rue Caulaincourt, Paris.

Bertha De Bode. — 1° Douglas Flairbanks, adres: Hollywood (Cal.) U. S. A.

2° André Roanne, adres: c/o Société Paramount, 64. avenue des Champs Elysées, Paris.

N.-B. — U kunt deze artisten zelf om hunne photo vragen; vernemen met genoegen dat ons blad u zoo bevalt.

Adjendodderke. — 1° Die rol werd vertolkt door Ethel Barrymore.

2° De rol van Prinses Irene in « Klaveren Zeven » werd vertolkt door Lise Joffry.

Jazmania. — 1° Blanche Montel, adres: 92, avenue des Ternes. Paris.

2° Armand Tallier, adres: 8, rue des Cloys prolongée, Paris.

3° Andrée Brabant, adres: 4, rue Marbœuf, Paris.

Star. — 1° Van welke maatschappij was dien film?

2° Omdat het zeer, zeer lang duurt alvorens men het gewenschte doel bereikt heeft.

3° Zie antwoord n° 2 aan « Boontje ».

N.-B. •—- Zullen er met onzen konfrater eens over spreken, hoor!

Gyp. — 1° Pearl White verzocht haar adres in Zwitserland niet bekend te maken; wanneer zij naar Amerika afreist, zullen wij op tijd en stond mededeelen.

2° Kunnen er u nog niets bepaalds over zeggen.

N.-B. — Besten dank voor uwe inlichtingen over het weder en de tijd, hoor!

Mae en Gloria. —• 1° Régine Dumien, adres: 197, avenue du Maine, Paris.

2t- Stacia de Napierkowska zendt hare photo.

3° Is moeilijk te zeggen of we dien film hier in Antwerpen nog zullen te zien krijgen; dit ligt aan de cinemabestuurders welke dien band moeten afhoren. ....“

Micheline. — 1° Nu en dan draait die artist in

Frankrijk nog wel eens een detectievenband.

2° Maken het aan den bevoegden kronfrater over.

3° Giften voor liefdagige werken mogen onder vorm van geld of postzegels ingezonden worden.

Lico. — 1° Mary Mac Laren in de Engelsche taal te schrijvèn; zendt hare phóto; adres: Paramount Studios, 6284, Selma Avenue, Hollywood (Cal.) U. S. A.

2° U kunt Henny Porten’s photo in de Vlaamschë taal vragen.

3r William Farnum, adres: c/o Fox-Film, 1401, Western Avenue, Los A.ngeles (Cal.) U. S. A.

N.-B. — Steeds welkom, van lastig vallen geen kwestie.

Katy. — Kortelings wijden wij er een paar woorden aan en geven u dan volledig de gewenschte inlichtingen.

N.-B. — Ontvangen fr. 2 voor liefdadig werk.

Pol en Mit. — 1° U moogt de moed zoo vlug

niet verlogen geven; raadpleeg even ons photo-hoekje en u zult zien dat vele lezers nog langer dan u gewacht hebben.

2° Gloria Swanson is geboren in 1899.

Lekkerbek. — 1° Die artist is Bernard Dudley.

21- Geene roiverdeeling gegeven.

3° Pauline Starke, adres: Select Pictures, 729, Sevent Avenue, New-York City.

N.-B. — Geen kwestie van, hoor! Vroeger, en dit ondervonden we persoonlijk zond Gina Relly 'hare photo gratis; maar alle ondeugende kinderen, lekkerbek inbegrepen, veranderen om het zevental.

De Krol. — 1° « De Liefdesbeker » werd vertolkt door Hobart Bosworth en Madge Bellamy.

2° In « De Kinderkreet » werd de rol van Nan Brent vertolkt door Miriam Cooper.

3° De hoofdvertolkster van « De Zwarte Diamant » is Ginette Maddie; zij is rond de 20 jaar ond Nemo.

N.-B. — Vragen ons toegekomen na Zondag worden in ons volgend nummer beantwoord.

Cinemanieuwsjes

EEN MEESTERLIJK DRUKKER is

de titel van een film waarvan de voornaamste tooneelen hier in ons Plantijn-muzeum zijn opgenomen geworden. De titelrol wordt vertolkt door een Brus-selsch kunstenaar, André Villers.

MAX LINDER is te Nice op de Promenade des Anglais door een auto om-geworpen geworden en zwaar verwond naar het ziekenhuis gebracht. Hij klaagt over inwendige pijnen en de geneeshee-ren beoordeelen zijn toestand ernstig.

LON CHANEY was vroeger slangen-mensch in een cirkus.

« CINEMAWERELD i

ONZE CINEROMANS

De Verborgenheden & &> & & van Parijs

(Les Mvstères de Paris)

(22e Vervolg.)

Bij deze korrekte bevelen boog het heische wijf het hoofd en zegde:

« Wij kennen in de Champs-Elysées eene taveerne met verschillende onderaardsche kamers. De patroon noemt zich Bras-Rouge. »

« Goed, goed. » antwoordde Seyton.

Na aan Chouette eenige banknoten gegeven te f hebben richtte hij zich tot Fleur-de-Marie:

« Binnen twee maanden zult gij vrij zijn, mejuf fer, en dan zult gij in eene omgeving verkeeren hetwelk u de hoeve van Bouqueval niet zal doen betreuren. »

Tien minuten later vervolgde het rijtuig zijn weg naar Parijs.

De Maître d’école wendde zich rnw tot zijne medeplichtige:

« Antwoordt mij, Chouette, gij wilt het meisje, bij Bras-Rouge opsluiten om haar te verdrinken? » En daar hij de helleveeg hoorde grinniken zwoer hii:

« Welnu, dit zal niet gebeuren, verstaat gij? Men zal het meisje geen letsel doen! Dit zweer ik, op mijn woord! Zoo gij één haar krenkt van Fleur-de-, Marie dan verwurg ik u! »

Een uur later gaf de --.aître d’école aan Bras-Rouge zijne bevelen:

« Gij gaat dit meisje naar de naastbij gelegen politiepost voeren. Gij zegt dat dit meisje der Cité is, welke rond uwe herberg sloop... »

« Gij zijt gek! » riep Chouette.

« Stilte en dat men mij gehoorzame!... Daar men de meisjes, gevonden rond de Champs-Elysées, drie maanden gevang geeft, zoo zal men haar in Saint-Lazare plaatsen en bijgevolg zal zij daar veiliger zijn dan hier! »

( « Maar zij zal ons aanklagen! » kreunde Chouette.

« Neen » zegde de bandiet... « Nietwaar, Fleur-de-Marie? Gij zweert van aan niemand iets te zeggen aangaande deze zaak? »

Begrijpende dat dit het eenige middel was om haar leven te redden antwoordde zij:

« Ik zweer u aan geen enkel persoon iets te zeggen. »

« Zeer goed. Ik weet dat gij uw eed zult houden... Nu, Bras-Rouge, haast u! »

Het arme meisje hield hare belofte en was nu opgesloten tusschen alle schuim der vrouwelijke bandieten. Alle ellende en alle misdaden waren hier vertegenwoordigd. Wij zullen niet beschrijven wat het arme kind hier te lijden had. Zeggen wij enkel dat zij bijna het slachtoffer werd van de woestheid van eene dier vrouwen welke haar met een mes aanviel.

NEGENDE TIJDVAK

HET EILAND VAN DEN VERNIELER

XXVIII

Onvoorzichtigheid

Nadat zijne uitnoodigingsbrieven verzonden waren hoorde de Markies d’Harville het gerucht van

Saint-Lazare twee onbekende beschermelingen te bezoeken.

een rijtuig op de koer van zijn hotel. Het was zijne vrouw welke uitging om in het gevang van Een weinig later kwamen de genoodigden binnen. « Mijne heeren » zegde hij, « ik ga mijne vrouw eene verassing doen. »

Daarop haalde hij uit een schrijn een prachtige diamanten halssnoer.

« Prachtig! » riep een zijner vrienden nit. « Hoeveel moogt gij daar wel voor betaald hebben? »

Zeg nu nog dat M. d’Haiville geen model-echt-genoot is! »

Na het maal begaf men zich naar het particuliere salon van de Markies. De eenigste versiering van dit vertrek bestond uit twee schilden versierd met de prachtigste wapenen.

« Ge ziet, mijne heeren, dat ik nog steeds liefhebber ben van wapens, nietwaar? »

Een paar zijner vrienden, waaronder de Hertog de Lvcenay, onderzochten de verzameling.

d’Harville nam een kostbaar pistool, laadde heten zegde al lachende:

« Ziehier, beste vrienden, een geneesmiddel tegen - de verveling en het kwaad. »

Daarop bracht hij de loop aan zijne lippen.

« Wat mij betreft » lachtte eene der genoodigden, « ik vind dit maar goed voor wanhopige gevallen. »

« Neem u in acht! » riep de Lucenay, « een ongeluk is spoedig gebeurd! »

« Parbleu!... Wanneer het geladen was denkt gij dan, dat ik zulk spel zou spelen? » antwoordde d’Harville.

« Zonder twijfel, maar het is steeds onvoorzichtig. »

« Lieve God!... d’Harville, ge zijt roekeloos! » a Men drukt den vinger op den trekker... »

« Maar het zijn kinderstreken!... Op zijn ouderdom!... »

« Eene kleine beweging... » ging de Markies verder, « en uwe ziel vliegt ijlings heen... »

Bij deze woorden knalde een schot en de Markies d’Harville stortte levensloos ten gronde. Men be-grijpe de ontsteltenis der genoodigden.

Des anderendaags kon men in de dagbladen lezen: « Markies d’Harville, 26 jaren oud, bezitter van een onmetelijk fortuin, bad eenige vrienden uitge-noodigd. Na het dejeuner begaf men zich naar eene salon met eene prachtige wapenverzameling. De Markies nam al lachende een pistool en plaatste de loop. om te gekscheren in zijn mond. Plots ging het schot af en werd de Markies het slachtoffer zijner onvoorzichtigheid. »

Is het noodig te zeggen dat d’Harville alleen het geheim zijner vrijwillige dood mede naar het graf nam?

XXIX

De Beschermster

Op hetzelfde oogenblik bracht Clemence d’Harville, in gezelschap van eene waakster, een bezoek aan het gevang van Saint-Lazare.

« Daar Mevrouw de Markiezin mij heeft verzocht eenige der vrouwen te toonen welke door hun goed gedrag medelijden verdienen, zoo kan ik haar alvast een lief jong meisje aanbevelen. » zegde de vrouw.

« Wat is hare misdaad? »

« Zij is gevonden des avonds in de Champs-Elysées. » r


16

« CINEMAWERELD »

« En gij boezemt er belang in? »

« Nimmer heb ik een wezen gezien zoo bekoorlijk en welke mij toeschijnt nimmer iets slechts te kunnen doen. »

« En hpe zijn hare handelingen? »

« Zij spreekt zeer eerbiedig en wordt door hare medegevangenen bemind. Eergisteren, op het uur van het eetmaal, wilde zij niet eten en vroeg wie haar brood wilde. Twee vrouwen wierpen zich op haar, de eene heet de Wolvin en de andere Mont-Saint-Jean; zij gaf het aan de laatste terwijl de eerste haar. aanviel met een mes. Goualeuse, zoo is de naam van het meisje, glimlachte en zegde: Oh, dood mij gerust, dit wil ik juist, waarop de andere haar mes weg wierp en riep: « Goualeuse, ik heb ongelijk, vergeef mij, indien er iemand u kwaad wil zullen ze met mij af te rekenen hebben!... » En nu, mevrouw de Markiezin, het andere meisje dat aanmoediging verdiend, Louise Morel, wordt beschuldigd haar kind vermoord te hebben. Het is niet te gelooven. Haar vader is krankzinnig geworden van verdriet en hare moeder... Deze familie, vol ellende, bewoont eene mansarde in de rue du Temple. »

« Bue du Temple? »

« Jas het meisje was in dienst van Jacques Fer-raud, de notaris, een zeer eerbiedwaardig man. »

« Ik wil deze beide meisjes zien... Wat kan er gedaan worden om hunne vrijheid te bekomen? »

« Met uwe betrekkingen, Mevrouw de Markiezin, kan er zeer veel gedaan worden. Alles hangt af van de goedheid van M. de Prefekt van Politie. »

' Het sloeg twee uren op de klok van Saint-Lazare. De Wolvin verliet Fleur-de-Marie, of Goualeuse, niet meer. Zij vertelde hare geschiedenis, dat zij de minnares van Martial, een wildstrooper van een eilandje nabij de brug van Asnières, enz. Goualeuse van haar kant, verhaalde de goedheid van haar weldoener M. Rodolphe. Beiden werden in hun gesprek gestoord door de komst van de Markiezin.

« Mijn kind » zegde deze, « ik wil graag iets weten over uw verleden en uwe toekomst. »

Het meisje brak in tranen uit.

« U ziet er mij zoo goed uit, Mevrouw, dat ik u wel kan mededelen dat er mij een verwijt drukt. »

« Een verwijt? »

« Ja, Mevrouw, ik heb gezworen, door zekere gebeurtenissen, van te zwijgen, wat de oorzaak is hoe ik hier gekomen ben. »

« Dit juist is mijn geheim. Maar mijne weldoeners zullen nu zich ongerust over mij maken en denken dat ik ondankbaar ben. »

« Deel mij alles mee en reken op mijne stilzwij-gendsheid. »

« Ik dank u, Mevrouw... Het meest lijdt ik bij de gedachte aan mijn beschermer M. Rodolphe. » Mevrouw d’Harville zag verwonderd op. Bedoelde zij misschien de Prins?

« Dank zij u, Mevrouw, denk ik mijn woord te kunnen houden en zoudt gij nochtans mijne weldoeners kunnen verwittigen. Ik smeek u te schrijve nnaar Madame Georges, op de hoeve van Bou-queval. »

« Mijn kind, dit zal onnoodig zijn, want door mij zult gij uwe vrijheid bekomen. »

« Denkt gij, Mevrouw? Zou ik weldra vân hier kunnen gaan?... »

De bestuurster, Mme Armand kwam zeer gejaagd op de Markiezin toegeloopen.

« Mevrouw de Markiezin... slecht nieuws... Den Hertog de Lucenay wacht op u... hij komt van uw hotel... »

« Lieve God, wat is er? »

Zij haastte zich naar den Hertog.

XXX

De Liefde van Rigolette

Prins Rodolphe had van Rigolette, zijne zoogenaamde gebuurvrouw, vernomen dat het meisje van François Germain een brief ontvangen had waarin hi jalles bekende aangaande de diefstal van 1300 fr. bij de notaris, 1300 franken en niets meer) en dit alleen om Jerome Morel te redden welke door Jacques Ferraud bedreigd werd.

Rodolphe beloofde haar van Germain uit het gevang te redden en vroeg om haar te mogen vergezellen daar Rigolette de jongeling een bezoek ging brengen. Wanneer zij uit het huis van de rue du Temple kwamen steeg zijn trouwe Murph juist uit een rijtuig.

« Gij hier! » zegde de Prins verwonderd. « Wat is er? »

« Een groot ongeluk, Monseigneur! »

« In Gods naam, spreek! »

« Monseigneur, de Markies d’Harville is hetf slachtoffer geworden van een ongeval... »

« Is hij zwaar gekwetst? »

« Monseigneur... hij is dood! »

De Prins en Murph verlieten Rigolette, welke het bezoek naar Germain tot ’s anderendaags zouden uitstellen.

Rodolphe schreef naar de Markiezin een briefje van waarschuwing om voor eenigen tijd Parijs te verlaten daar hij door de dood van de Markies voor Clemence vele gevaren zag.

Drie uren later was de Markiezin en haar dochtertje op weg naar Normandië.

Een rijtuig van het Hotel van Rodolphe volgde dezelfden weg.

Door deze gebeurtenissen vergat Clemence aan Rodolphe de ontmoeting te verhalen met Fleur-de-Marie.

XXXI

Het Eiland van den Vernieler

Men herinnert zich dat Chouette Madame Séraphin had komen'’bedreigen met het bestaan van Fleur-de-Marie.

Men herinnert zich ook dat Jacques Ferraud door deze onthulling bevreesd was dat al zijne misdaden aan het licht zouden komen en hij besloten was het meisje te doen verdwijnen. Dat hij naar Bradaman- f tl (Polidori) geschreven bad, maar dat deze vertrokken was naar Normandië en dat deze laatste daardoor ook niet Mme Séraphin gezien had welke getracht bad hem te soreken.

Het onweer pakte zich samen boven de notaris. Chouette was een tweede maal komen dreigen er bijvoegende dat bet meisje in Saint-Lazare opgesloten zat onder de naam van Goualeuse en zoo me

(Wordt voortgezet.)

Cinema bezoekers

Indien gij naar de cinema gaat vraagt «Cinema-wereld », het geïllustreerd programma der meeste cinema’s van België.

Verschillende voordeelen voor de lezers van « Cinemawereld ».

In ’t belang der cinemaindustrie moet «Cinema-wereld» het eenige programma worden der cinema's van Vlaamsch België.

Als ge het woord

aan de deur van een Kinevna ziet staan,

treedt dan binnen en ge zijt zeker een aangenaam oogenblik door te brengen

SoloUmni

* Abonneert u op TOONEELWERELD.

I Het beste en meest gelezen weekblad van £ j

België.

* Prijs per jaargang: fr. 22.60.

vertoont

Herbert Rawlinson

De Zwarte Reiszak

Super production Universal j»

tmmrmm


BANK CRÉDIT POPULAIRE

lenkende Maatschappij - - Statiepl

ANTWERPEN

Alle Bankverhandelingen

Leerlingen op stadsloten en andere waarden

Aankoop en verkoop van Publieke fondsen en andere waarden

Cheks op alle landen - Hypotheken

Kredletopeningen. Voorschotten op koopwaren

GELDPLAATSINGEN:

Loopende rekening....3.50 o

Plaatsingen op termijn van 5 25 tot6o

intrest ’sjaars volgens termijn. BRANDKOFFERS VAN AF IO Fr. *S JAARS

Bureel*3!! opn vatt 9 tol. 12 en van 2 Va tot 6 un